Kursplan för Offentlig Upphandlare

Distansutbildningen Offentlig Upphandlare ger deltagarna en praktiskt användbar och juridiskt korrekt kunskap i offentlig upphandling. Utbildningen vänder sig till både yrkesverksamma inom inköp som vill bredda sin kompetens till offentlig sektor samt till nybörjare som vill arbeta med upphandlingsprocesser i kommuner, myndigheter, regioner eller offentligt styrda bolag.
Genom praktiska moment, reflektion och fallstudier får deltagarna tillämpa teorin på verkliga upphandlingssituationer. Detta skapar förutsättningar för en djup förståelse av upphandlingslagstiftningen, processerna och de affärsmässiga överväganden som krävs i offentlig upphandling.


Förkunskaper och yrkeserfarenhet

Utbildningen passar dig som:

Har grundläggande kunskap inom inköp eller administration.


Arbetar eller vill arbeta i offentlig sektor, eller i företag som säljer till offentliga kunder.


Vill förstå och tillämpa regelverken för offentlig upphandling på ett korrekt och affärsmässigt sätt.

Utbildningens mål

Efter genomgången utbildning ska deltagaren ha:

Grundläggande juridisk förståelse för LOU, LUF, LUK och LUFS.


Förmåga att planera, genomföra och följa upp en offentlig upphandling.


Kunskap om rättssäkerhet, affärsmässighet och hållbarhet i upphandlingssammanhang.


Förståelse för praktiska och juridiska risker i upphandlingsprocessen.

Färdigheter efter utbildningen

Deltagaren förväntas efter avslutad utbildning kunna:

Självständigt planera och genomföra en upphandling enligt LOU.


Tolka och tillämpa juridiska principer i upphandlingssammanhang.


Formulera kravspecifikationer och utvärderingskriterier.


Hantera avtal, överprövningar och juridiska risker.


Arbeta både affärsmässigt och rättssäkert.


Stärka sitt företag i konkurrens om offentliga kontrakt (för leverantörer).

Kompetenser efter avslutad utbildning

Deltagaren ska efter utbildningen kunna:

Arbeta med upphandling inom offentlig sektor.


Arbeta som upphandlare, upphandlingsassistent, avtalscontroller eller uppföljare.


Arbeta i ett säljteam som riktar sig mot offentlig sektor (för leverantörsperspektivet).


Analysera rättsfall och tillämpa aktuell praxis.

Examination & kunskapskontroll

Utbildningen examineras genom ett teoretiskt kunskapstest och inlämningsuppgifter. 

Inlämningsuppgifterna speglar verkliga arbetsuppgifter inom inköp, och genomförs i flera steg. Varje moment granskas och godkäns av ansvarig lärare innan deltagaren kan fortsätta till nästa. På så sätt säkerställs att deltagaren har förstått och tillämpat de kunskaper, färdigheter och kompetenser som utbildningen syftar till att utveckla.